ویلا - معماری ارگانیک
26
فروردین

معماری ارگانیک، بیان رابطه ساختمان با محیط طبیعی

معماری ارگانیک یک تحول خلاقانه در طراحی ساختمان ها است. تیم بازسازی ساختمان در اصفهان بیان می کند که استفاده از این سبک،حس امنیت و آرامش را در مخاطب ایجاد می شود. هدف از این سبک از معماری ایجاد هماهنگی و تعادل بین انسان و محیط طبیعی می باشد. در معماری ارگانیک از فرم و رنگ عناصر موجود در طبیعت استفاده می شود.اگر نگاهی به گذشته بیاندازیم می بینیم که معماری ارگانیک از گذشته تاکنون همراه ما بوده است. برای مثال قدیمی ترین و محکم ترین سازه ها،غارهایی که انسان های اولیه در آن زندگی می کردند نشانی از معماری ارگانیک هستند. در ادامه با تیم بازسازی ساختمان در اصفهان همراه ما باشید تا در رابطه با معماری ارگانیک بخوانیم.

فهرست تصاویر

طراحی ساختمان 1 ویلای دریا

طراحی ساختمان 2 ویلای جنگلی

طراحی ساختمان 3 ویلای سنگی

معماری ارگانیک چیست و از کجا سرچشمه گرفته است؟

معماری ارگانیک (Organic Architecture  ) که با معماری طبیعی نیز شناخته می شود همانطور که مشخص است از طبیعت نشأت می گیرد. ممکن است کلمه ارگانیک شما را به یاد گیاهان بیاندازد. ما در تیم دکوراسیون داخلی در اصفهان می گوییم که معماری ارگانیک توصیف سبکی از معماری می باشد که با محیط طبیعی و اطراف خود ادغام می شود. یک معمار آمریکایی به نام فرانک لوید رایت اولین بار از این اصطلاح استفاده کرد. اقامتگاه تفریحی خانه آبشار در میلران پنسیلوانیا یکی از بهترین نمونه کارهای معماری ارگانیک است. این اقامتگاه در دهه 30 میلادی توسط آقای فرانک روی یک آبشار طبیعی ساخته شد. اگر می خواهید از معماری ارگانیک بیشتر بدانید تا انتهای این مطلب همراه چکاد باشید.

طراحی ساختمان 1 ویلای دریا

ویلای دریا - معماری ارگانیک
ویلای دریا – معماری ارگانیک – چکاد

فلسفه معماری ارگانیک

معماری ارگانیک ریشه در فلسفه رمانتیک دارد. در اواخر قرن 18و19 میلادی در شمال غرب اروپا جنبش رمانتیسم که یک جنبش فلسفی و هنری و ادبی شکل گرفت. این جنبش به سایر مناطق اروپا و آمریکا سرایت کرد. یکی از بنیان گذاران مهم فلسفه رمانتیک فردریش ویلهم شیلینگ بود. او معتقد بود که بین انسان و طبیعت جدایی نیست و طبیعت نیز جزیی از انسان است. در معماری ارگانیک، ساختمان ها از محیط طبیعی خود الهام می گیرند. در نتیجه درصدد ایجاد نوعی یکپارچگی بین ساختمان و محیط هستند. این فلسفه نیز در کاخ مروارید( معماری ارگانیک ایران) مشهود می باشد. در فرایند ساخت این نوع معماری اغلب مصالح و مواد طبیعی مانند چوب، سنگ و شیشه استفاده می کنند.

مهم ترین ویژگی های معماری ارگانیک در طبیعت

در معماری ارگانیک در درجه اول سادگی و آرامش باید دیده شود. همچنین با توجه به تغییرات مد روز و ترند ها به طور دائم درحال تغییر نباشد. به گونه ای که کوچک ترین تغییر کل سازه بهم بریزد. در طراحی ساختمان مسکونی از درخت الهام گرفته می شود. مثل یک درخت دارای تنه، شاخه و برگ است، در نمای ساختمان هم سعی می شود تا شکلی شبیه به درخت به نمایش بگذارد. در نهایت در معماری ارگانیک بنا نباید کپی شده باشد. یکی از ویژگی های مهم  معماری ارگانیک، احترام به طبیعت است و برای طبیعت احترام خاصی قابل انتظار می رود. اجزای سازه باید با محیط اطراف هماهنگ و یکی باشند. در ادامه با chakad-arc همراه باشید.

معماری ارگانیک طرحی از جنس طبیعت

طبیعت در این سبک نقش بسیار مهمی دارد. سازه های ارگانیک هیچگاه به محیط خود تحمیل نمی شوند بلکه با محیط اطراف خود سازگاری پیدا می کنند. در معماری ارگانیک ساختمان به گونه ای طراحی می شود که کم ترین آسیب را به طبیعت وارد کند و جزئی از طبیعت می شود. مصالح استفاده شده درآن  هماهنگ با طبیعت و رنگ ها هستند. طراح باید محیط را درک کند تا از صدمه زدن به آن جلوگیری کند و جهت قرارگیری سازه نسبت به خورشید رعایت شود. به طور خلاصه باید کمترین ناسازگاری و مغایرت با محیط اطراف خود داشته باشد.

مطالب پیشنهادی  5 راه اساسی $ برای بازسازی داخلی منزل و آشپزخانه که باید دانست؟

طراحی ساختمان 2 ویلای جنگلی

ویلای جنگلی - معماری ارگانیک
ویلای جنگلی – معماری ارگانیک – چکاد

اصول مهم و اولیه معماری ارگانیک

معماری ارگانیک مانند دیگر سبک معماری ها از اصول مشخصی پیروی می کند که مهمترین این اصول عبارتند از:

انطباق: شکل و فرم ساختمان به طور کلی یا جزئی الهام گرفته از محیطی است که در آن بنا شده و منطبق با محیط خود می باشد. طبیعی بودن متریال: استفاده از مصالح غیرطبیعی به حداقل برسد. انتقال حس امنیت: سازه باید حریم خصوصی مناسبی داشته باشد و حس امنیت و حفاظت را به ساکنین انتقال دهد. تناسب و مقیاس: معماری ارگانیک بر این نکته تأکید دارد که مقیاس و اندازه سازه‌ها نیز باید با بدن انسان هماهنگی و تعامل داشته باشد. تعاملی که ارتباط بین آدمی و معماری را راحت، آرامش بخش و جذاب می‌کند. انعکاس طبیعت: معماری ارگانیک باید انعکاسی از طبیعت و یا با آن ترکیب شود.آسایشخلق فضاهای آشفته در این سبک از معماری قابل‌ قبول نیست.

زبان: بر اساس این اصل، هریک از قسمت های یک سازه باید به یک زبان صحبت کنند و حاوی پیامی متناسب و سازگار باشند. تزیین: خود طبیعت، یک عنصر مکمل است؛ بنابراین در ساختمان‌های ارگانیک احتیاج به استفاده از تزیینات خارجی نیست. ارزش: این اصل، احترام گذاشتن به طبیعت را که سرچشمه و نقطه بازگشت همه چیز است، به‌عنوان یک ارزش تلقی می‌کند.سادگی: در معماری ارگانیک تلاش می‌شود همه چیز مانند طبیعت ساده و درعین‌حال کامل و بدون نقص باشد. اجزای درونی ساختمان: بر این اساس، عناصر، لوازم و سازوکارهای ساختمان باید مثل اندام‌های درونی موجود زنده، مرتبط، مؤثر و بی‌کم‌وکاست باشند.

ویژگی های اصلی یک‌ ساختمان‌ با معماری ارگانیک

ساختمان هایی که با این سبک ساخته شده اند ویژگی های منحصر به فردی را به سازه می بخشند. در ساخت ساختمان‌های ارگانیک برای هماهنگی هر چه بیشتر با محیط اطراف از رنگ‌ها و مصالح طبیعی استفاده می کنند. مصالحی مانند چوب، بامبو، پشم شیشه، چوب‌پنبه و … استفاده می‌ شود. این مواد به دلیل ارگانیک بودنشان جزء منابع تجزیه پذیر هستند. به‌کارگیری این مواد، به بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان نیز کمک می‌کند. زیرا برخلاف بعضی از مواد مصنوعی، گازها و ذرات مضر از خود ساطع نمی‌کنند.

مطالب پیشنهادی  درآمد بازسازی آپارتمان در اصفهان و 7 راه محاسبه آن% چیست ؟

غیر از مواد و کیفیت رنگ، حتی هویت  بصری سازه های ارگانیک هم به شکلی انتخاب می‌شود که با رنگ‌های در طبیعت، هارمونی داشته باشد. شایان‌ذکر است طراحی ارگانیک در کنار تمرکز بر مفهوم پایداری و تعامل، اهمیت زیبایی ظاهری ساختمان را نادیده نمی‌گیرد. به همین دلیل، بسیاری از ساختمان‌های ارگانیک امروزی در عین وفاداری به این فلسفه، نمای بسیار شیک و زیبایی دارند. همچنین تمرکز بر این دارند که بدون آسیب به محیط زیست و موجودات زنده ساخته شوند.

اکثر ساختمان‌های ارگانیک به جای خطوط مستقیم و اَشکال هندسی صُلب، دارای ساختار منحنی شکل هستند. بااین‌حال، این انحنا به‌ گونه ای طراحی می‌شود که همچنان به اصول نظم و تعادل وفادار بماند. یکی از جذابیت‌های زیباشناختی این ساختمان‌ها، همین فُرم منحنی آن‌هاست. در واقع معماری ارگانیک به ‌موازات تلاش برای هماهنگی با طبیعت و محو مصنوعات ساخته‌ شده توسط انسان سروکار دارد. گروه معماری چکاد آرک سازه ای متناسب با طبیعت و بدون هیچگونه ناسازگاری و محیطی کاملا آرامش بخش برای شما به ارمغان می آورد.

تفاوت های اصلی معماری ارگانیک و بیونیک

درمعماری ارگانیک بیشتر از رنگ و فرم عناصر موجود در طبیعت الهام گرفته می شود. اما در معماری بیونیک از طبیعت ایده برداری می شود. متریال آن براساس خصوصیات فیزیکی و ترکیبات شیمیایی مواد بیولوژیکی است. هدف از استفاده این متریال افزایش دادن عملکرد و مقاومت کلی ساختمان است.

معماران برجسته سبک ارگانیک

فرانک لوید رایت

فرانک فرنس

لوئی هانری سالیوان

معماران ایرانی سبک ارگانیک

مهندس هوشنگ سیحون

کامران دیبا

طراحی ساختمان 3 ویلای سنگی

ویلای سنگی - معماری ارگانیک
ویلای سنگی – معماری ارگانیک – چکاد

نمونه هایی از معماری ارگانیک

خانه آبشار: خانه آبشار اقامتگاه تفریحی  که در سال 1935 توسط فرانک لوید رایت برای خانواده کافمن در پنسیلوانیا ساخته شد. این خانه بر روی روخانه بیرران و به عنوان ویلایی برای گذراندن اوقات فراغت خانواده کافمن طراحی و اجرا شد. این اثر جزء برترین آثار معماری در قرن بیستم به شمار می رود. همچنین نمونه کامل از هماهنگی طبیعت و معماری است. به دلیل ساخته شدن بر روی آبشار،خانه آبشار نامیده شد.

مطالب پیشنهادی  7راهنمای دکوراسیون داخلی: مطب‌های پزشکی با استفاده از دکوراسیون مطب مدرن

ویلای شل: در شهر ناگانو ژاپن ویلایی مدرن و متفاوت توسط گروه معماری آرتکنیک در سال 2008 طراحی و اجرا شد.لوله ای شکل بودن و پوسته از جنس بتن ظاهری خاص و منحصر به فرد به این سازه در میان جنگل داده است. همین فرم گرد و متفاوت فضاهای داخلی را هم تحت تاثیر خود قرار داده تا در طراحی داخلی هم شاهد فضاهای عجیب و غیرمعمول باشیم.

کاخ مروارید: کاخ مروارید یا کاخ شمس،کاخی با زیربنای 2500 متر واقع در مهرشهر کرج که متعلق به شمس پهلوی(فرزند رضاشاه) می باشد. طراحی کاخ به شکل یک سفره ماهی است که صدفی آن را در بر گرفته شده است. طراح آن وسلی پیترز داماد فرانک لوید رایت می باشد و مجری بنای این طرح در آن زمان نظام عامری، یکی از شاگردان رایت می باشد.

روستای ماسوله: یکی از مشهورترین نمونه های این سبک در ایران،روستای ماسوله در دامنه کوه تالش است. که به صورت ردیفی در کنار یکدیگر قرارگرفته اند و به موازات خط تراز زمین  روی یکدیگر بنا شده اند. خشت، تیر چوبی،سنگ، شاخه و درختان کاهگل ازجمله  مصالح طبیعی به کار برده شده در این ساختمان ها هستند. به گونه ای طراحی و احداث شده اند که با نور مستقیم خورشید،دره و رودخانه روبه رو خواهند شد و پشت به شیب زمین بنا شده اند.

خلاصه مطالب بالا در رابطه با معماری ارگانیک را در زیر بخوانید

در دنیای امروز شاهد این هستیم که بشریت در تلاش است آثاری خلق کند تا سازه و فرم با یکدیگر همخوانی داشته باشند. این آثار با الگو گرفتن از طبیعت و موجودات زنده بدون آسیب به محیط زیست و مصرف بهینه انرژی ساخته می شوند. آنچه خواندید، نگاهی جامع بر مفهوم معماری ارگانیک و اصول آن بود. دانستیم که این سبک معماری بر چه جنبه‌هایی متمرکز است. گروه معماری چکاد آرک در تلاش است با پیاده‌سازی برخی ایده‌ها ساختمان هایی بر اصول طبیعی بسازد. همچنین ما در این مسیر گام‌های خوبی را برداشته ایم. معماری ارگانیک به معنای ترکیب ساختمان با طبیعت و نه تحمیل ساختمان بر طبیعت به شمار می رود. انسان جدا از طبیعت نبوده و نیست.

نام مقاله  معماری ارگانیک، بیان رابطه ساختمان با محیط طبیعی
نویسنده مقاله  زهرا زمانی
تاریخ انتشار مقاله  1403/01/26

سوالات متداول خوانندگان این مطلب در رابطه با معماری ارگانیک

  • هدف از ایجاد معماری ارگانیک چیست؟

ایجاد نوعی هماهنگی و یکپارچگی بین طبیعت و انسان ها می باشد.

  • مصالح مورد استفاده در معماری ارگانیک به چه صورت است؟

مصالحی که در این سبک استفاده می شود باید همسو با طبیعت باشند مانند چوب،سنگ،خشت و…

  • اجزای درونی ساختمان باید چگونه باشند؟

اجزای درونی ساختمان همانند اندام های درونی موجود زنده،مرتبط،موثر و متناسب باشند.