خانه بارانی - معماری پایدار
30
فروردین

معماری پایدار، راهی برای بقای بشریت

معماری پایدار یا (sustainable architecture) تحولی مهم درحوزه معماری است. در تیم بازسازی ساختمان در اصفهان هدف از بازسازی، صرفه جویی در مصرف انرژی و ایجاد اصول پایداری است. هدف از معماری پایدار ایجاد ساختمان هایی برای محدود کردن تاثیرات انسان بر محیط زیست و کاهش آلودگی های زیست محیطی می باشد. امروزه ساخت خانه هایی بزرگ و زیبا کافی نیست بلکه باید برای ادامه بقا از انرژی های تجدید پذیر استفاده کنند. منابعی که در دسترس قرار دارد باید به گونه ای استفاده شود که برای سلامت انسان ها مضر و زیان آور نباشند. در ادامه نیز با تیم بازسازی ساختمان در اصفهان همراه باشید تا بیشتر درباره ی معماری پایدار بخوانیم.

فهرست تصاویر

معماری پایدار 1 خانه چوبی

معماری پایدار 2 هرم شیشه ای

معماری پایدار 3 مخروط سنگی

معماری پایدار، بهره وری انرژی یک ساختمان

معماری پایدار یا طراحی سبز، گرایشی در معماری که به دنبال به حداقل رساندن اثرات منفی زیست محیطی و ارتقای کیفیت زندگی انسان ها است. در واقع آسیب های ناشی از ساختمان هایی که بر منابع انرژی و محیط زیست اثر می گذارند را کاهش می دهد. بنابراین در معماری پایدار بنا با کمترین ناسازگاری با محیط زیست طراحی وساخته می شود. تیم دکوراسیون داخلی در اصفهان بیان می کند که معماری پایدار سبکی از معماری است که از طریق موقعیت دهی ساختمان و قراردادن عناصر معماری در آن سعی در برطرف کردن انرژی های مورد نیاز آن ساختمان می کند.

برج هرست )  Hearst Tower)  واقع در نیویورک نخستین ساختمان بلند مرتبه و آسمان خراش معماری پایدار در جزیره منهتن می باشد. نورمن فاستر معمار برج هرست هدف اصلی خود را برقراری ارتباط دوستانه با شرایط زیست محیطی و استفاده از الگوهای طبیعت و بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر بیان کرده است. 80% فولاد به کار رفته در ساخت این بنا از مواد بازیافتی می باشد. همچنین 50% آب مصرفی از بارندگی روی سقف ساختمان تامین می شود.

هدف اصلی معماری پایدار، بهره وری انرژی در چرخه عمر یک ساختمان است. همچنین ایجاد شرایطی برای یک ساختمان که بتواند مواد بازیافتی را جایگزین مواد طبیعی و معدنی کند. در نتیجه تعادلی بین طبیعت و انسان برقرار خواهد شد که برای نسل های آینده بسیار پرکاربرد و ضروری است. در ادامه با چکاد همراه باشید.

مطالب پیشنهادی  بازسازی ساختمان در اصفهان و%5 راه انجام ان به صورت حرفه ایی!
خانه چوبی - معماری پایدار
خانه چوبی – معماری پایدار – چکاد

معماری پایدار 1 خانه چوبی

معماری پایدار، تلفیق هنر و تکنولوژی

به طور کلی یک ساختمان باید با درک محیطی مناسبی طراحی شود. زیرا داشتن درک محیطی قوی باعث خلق طراحی هایی می شود که با زاویه و در جهت درست قرار بگیرند. علاوه بر این، معماری پایدار به دیگر عوامل نیز توجه می‌کند مانند ایجاد فضاهای سالم و راحت برای ساکنان، استفاده از نور و تهویه طبیعی، و ایجاد ارتباط با محیط زیست اطراف. این رویکرد در حال حاضر به عنوان یک رویکرد حیاتی در صنعت ساختمان و طراحی شهری مورد توجه قرار دارد.

همواره بشر برای رسیدن به اهداف بی سرانجام خود زمین را به نابودی می کشاند. اما معماری پایدار راه گریزی است که به زمین نفس دوباره می دهد. به طور مثال، ساختمان‌های سبز ممکن است از مواد بازیافت شده استفاده کنند، سیستم‌های خورشیدی برای تأمین انرژی استفاده کنند، سیستم‌های جمع‌آوری آب باران را داشته باشند، و یا از سیستم‌های سبزترابی برای تأمین حرکت هوا و انتقال نور طبیعی به داخل ساختمان استفاده کنند. این ترکیب هنر در طراحی معماری و تکنولوژی در استفاده از ابزار و روش‌های پیشرفته می‌تواند بهبود‌های عمده‌ای در کاهش مصرف انرژی، حفظ منابع طبیعی، و افزایش کیفیت زندگی انسان‌ها داشته باشد.

سه رأس مثلث معماری پایدار

انرژی، اکولوژی و اقلیم سه رأس مثلث معماری پایدار را تشکیل می دهند. حفاظت از انرژی های زمین، هدف اصلی معماری پایدار است. به همین جهت استفاده از منابع محدود کاهش یافته و آلاینده های زیست محیطی مدیریت می شوند. هدف از معماری اکولوژی حفاظت از محیط زیست و سازگاری با طبیعت می باشد که در همین راستا از مواد با کیفیت استفاده می شود. در این سبک از اصولی مانند کاهش تولید پسماندها، حفاظت از آب و هوا و استفاده از منابع تجدید پذیر پیروی می شود.

شاخصه هایی همچون مصالح، منابع موجود در محیط و شیوه ساخت برای ماندن در بهترین آب و هوا در تمام فصول نشان از معماری اقلیمی می باشد. در معماری اقلیمی مسئله آب و هوا بسیار تأثیر دارد به گونه ای که بنا در شرایط متفاوت آب و هوا آسیب پذیر می باشد. در انتها می توان گفت معماری فن و هنری است که محیط زیست تأثیر به سزایی در آن دارد. با ما در chakad همراه باشید.

هرم شیشه ای - معماری پایدار
هرم شیشه ای – معماری پایدار – چکاد

معماری پایدار 2 هرم شیشه ای

چرا معماری پایدار مهم است؟

نزدیک به 40% از انتشار کربن دی اکسید و بیش از 35% انرژی جهانی صرف ساخت و ساز و صنعت ساختمان می شود. این در حالی است که شهرهای بزرگ به طور مداوم در حال گسترش و این رشد تآثیر زیادی بر طبیعت دارد. بسیاری از طراحان معتقدند که مفهوم پایداری با وضعیت فعلی کاربردی ندارد و بر این باورند که تنها راه چاره، احیا می باشد. معماران این حوزه با استفاده از مواد و فناوری‌های مدرن، سعی می‌کنند تا مصرف انرژی ساختمان‌ها را به حداقل برسانند و از منابع انرژی تجدید پذیر استفاده کنند. این شامل استفاده از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هوشمند، عایق‌های حرارتی، پنجره‌های دو جداره و پنل‌های خورشیدی می‌شود.

مطالب پیشنهادی  نورپردازی داخلی  و 4 اصول مهم و نکات حرفه ای دکوراسیون ساختمان

طراحی پایدار به چند روش انجام می شود؟

1_ برمبنای روش غیرفعال: در این روش با بهره گیری از منابع طبیعی مانند نور خورشید، جریان هوا و گرما پیروی می شود.

2_ برمبنای روش فعال: در این روش با استفاده از سیستم های مکانیکی همچون سیستم های تهویه و انرژی های تجدید پذیر انجام می شود.

نمونه ی دیگر از معماری پایدار، ساختمان  CopenHillدر کپنهاگ، دانمارک است که به ” پاک ترین نیروگاه انرژی زباله در جهان ” معروف است. این بنا شامل یک سقف برای پیاده روی و پیست اسکی است و نمای ساخته شده آن برای کوهنوردی بسیار مناسب می باشد. متریال ساختمان متشکل از آجرهای آلومینیومی به ارتفاع 1.2 و عرض 3.3 می باشد. نمای بنا به عنوان بلندترین دیوار کوهنوردی جهان به ارتفاع 85 متر می باشد. می توان گفت کپن هیل یک ایده جسورانه محیط زیستی است که نشان می دهد یک شهر پایدار و زندگی شهری لذت بخش می باشد.

اصول معماری پایدار یا معماری سبز

هماهنگی با اقلیم: طراحی سازه ها باید به گونه ای باشد که با محیط زیست هماهنگ و شرایط اقلیمی سازگار باشند.

بهینه در مصرف انرژی: بناها باید طوری طراحی شوند که نیاز به سوخت های فسیلی و انرژی ها کمتر شود و آلودگی زیست محیطی ایجاد نشود.

مواد باکیفیت: در طراحی باید از مواد با دوام که مقاومت بالایی دارند استفاده شود. همچنین انرژی کمتری مصرف کنند.

رفع نیازهای ساکنین: سازه ای که طراحی می شود باید نیازهای روحی و جسمی ساکنین خود را تامین کند. زیرا در روحیات آنها نقش بسزایی دارد.

مخروط سنگی - معماری پایدار
مخروط سنگی – معماری پایدار – چکاد

معماری پایدار 3 مخروط سنگی

مزایای معماری پایدار در چیست؟

مزایای زیست محیطی

یک راه حل حیاتی برای مواجهه با چالش های زیست محیطی مانند تغییرات آب و هوایی، به اتمام رسیدن منابع انرژی، معماری پایدار است. اگر معماران، طراحان و شرکت های ساخت و ساز اصول معماری پایدار را بپذیرند باعث ایجاد موارد زیر می شوند:

ترویج مواد بازیافتی و تجدید پذیر

با استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر و تقلیل مصرف انرژی می توان انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش داد.

مطالب پیشنهادی  7 راه اساسی& برای برآورد درآمد بازسازی آپارتمان چه می باشد؟

ارتقای تنوع زیست محیطی از طریق محوطه سازی و به کارگیری گیاهان بومی

مزایای اقتصادی

صرفه جویی هزینه در پرداخت قبض های بلند مدت به دلیل کاهش مصرف آب و انرژی

ساختمان های پایدار برای دوام بیشتر طراحی می شوند به همین سبب به تعمیرات کمتری نیاز دارند.

بالا رفتن ارزش ملک، مشتریانی که نسبت به محیط زیست آگاهی دارند بیشتر دنبال فضاهای پایدار هستند.

مزایای اجتماعی

رضایت ساکنان ساختمان و رفاه کلی از مزایای اجتماعی معماری پایداراست. مردم با زندگی و کار در ساختمان های زیست محیطی حس افتخار و غرور می کنند. همچنین دسترسی به نور طبیعی، افزایش سلامت و رفاه ساکنان را به همراه دارد. معماران و طراحان داخلی با استفاده از این مزایا می توانند فضاهایی ایجاد کنند که به محیط زیست آسیبی وارد نشود. همچنین به رفاه اقتصادی و اجتماعی جامعه کمک کنند.ساختمان های پایدار به دلیل استفاده از تکنولوژی و شیوه های پیشرفته  باعث ترغیب و رقابت در پروژه ها می شود.

خلاصه مطالبی که در رابطه با معماری پایدار خواندیم

امروزه با توجه به معضلاتی که در زمینه حفظ و استفاده بهینه از انرژی با آن روبه رو هستیم. از آنجایی که هیچ بنای را نمی توان مطلقا با معماری پایدار ساخت. باید فضاهایی خلق شود که به این اصول نزدیک هستند و بر اساس منابع طبیعی و اصول اکولوژیکی بهره برداری موثر می شوند.

با تجزیه و تحلیل طبیعت می توان به راهکارهای درست و مناسبی برای تلفیق اثر با محیط طبیعی رسید. در واقع باید ساختمان های پایدار حداقل ناسازگاری با محیط پیرامون خود داشته باشند و کمترین زیان را به طبیعت وارد نمایند. در معماری پایدار نه تنها باید از اتلاف انرژی جلوگیری شود بلکه باید در مصرف انرژی بهینه باشد. همچنین استفاده از مواد و مصالح متناسب با اقلیم آن سازه نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف انرژی دارد.

نام مقاله   معماری پایدار، راهی برای بقای بشریت
نویسنده مقاله   زهرا زمانی
تاریخ انتشار مقاله  1403/01/30

سوالات متداول در رابطه با معماری پایدار

1)در معماری پایدار به دنبال چه هستیم؟

به دنبال به حداقل رساندن اثرات منفی زیست محیطی و ارتقای کیفیت زندگی انسان ها است.

2)چگونه می توان تعادل را بین طبیعت و انسان  برقرار کرد؟

ایجاد شرایطی برای یک ساختمان که بتواند مواد بازیافتی را جایگزین مواد طبیعی و معدنی کند.

3)معماران پایدار چگونه مصرف انرژی را کاهش می دهند؟

استفاده از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هوشمند، عایق‌های حرارتی، پنجره‌های دو جداره و پنل‌های خورشیدی می‌شود.